مطالب علمی مکانیک و ماشین الات صنعتی و کشاورزی

۱.کلاچها

کلاچهای تراکتور معمولا از نوع اصطکاکی هستند.ظرفیت انتقال گشتاوری کلاچ به ضریب اصطکاک بین صفحه کلاچ یا لنت با فلایویل(چرخ طیار) ،نیروی وارده به کلاچ،تعداد صفحات کلاچ و شعاع متوسط سطوح تماس بستگی داردوابسته است.هر کلاچ از صفحه کلاچ یا لنت،صفحه فشار دهنده یا دیسک،فنرهای فشار دهنده،یاتاقان آزاد کن،اهرم آزاد کن و ... استفاده می شود که این اجزا بسته به اینکه کلاچ چند مرحله ای و چند صفحه ای باشد متفاوتند.کلاچ در حالت عادی با فلایویل که به انتهای میل لنگ موتور وصل است درگیر است که این مسئله در شکل زیر مشخص است:

با فشار دادن دال کلاچ توسط اپراتور،صفحه کلاچ از روی فلایویل برداشته شده و انتقال قدرت از موتور به گیربکس و اجزای دیگر قطع  می شود:

 
۲.جعبه دنده ها:
در انواع مختلفی هستند که فعلا به توضیح انواع مکانیکی می پردازیم.این جعبه دنده ها عبارتند از:۱. کشویی(موازی و سری)۲.اتصال دائم و ۳.دنده برنجی یا سنکرونیزه.
جعبه دنده ی مکانیکی از تعدادی چرخدنده تشکیل شده است که بر اساس درگیر کردن چرخدنده های با اندازه های مختلف،مقادیر سرعت و گشتاور مختلفی قابل حصول است.البته این نسبتها محدودند چون جعبه دنده به لحاظ فضای محدود و ملاحظات فیزیکی تعداد معینی از چرخدنده ها را در خود جای می دهد.این محدودیت در جعبه دنده های هیدروستاتیک،بدون استفاده از چرخدنده،از بین رفته است که همانطور که عرض شد فعلا از توضیحات این جعبه دنده ها معذوریم!چرخدنده ها را می توانیم به دو نوع معمولی و سیاره ای تقسیم کنیم که نوع معمولی ساده در شکل اول و نوع دیگر در پایین آن مشاهده می شود: 


 

Planetary gear set

مطالب مربوط به انواع جعبه دنده ها بعدا گفته خواهد شد س فعلا به معرفی اندام های دیگر انتقال قدرت می پردازیم:
 
۳.دنده کمک:
برای افزایش بیشتر گشتاور در تراکتورها بکار می رود.البته کاهش آن نیز وقتی که بخواهیم در جاده ها حرکت کنیم و از خطرات در امان باشیم به واسطه ی داشتن دنده کمک امکان ذیر است.دنده کمک ممکن است قبل یا بعد از جعبه دنده قرار گیرد.بیشتر تراکتورها از دنده سیاره ای بعنوان کمک استفاده می کنند اما انواع دیگر مکانیکی و از جمله هیدرولیکی موجودند.
۴.دیفرانسیل:
عمل این قطعه ۱.تغییر ۹۰ درجه ای در جهت انتقال قدرت از جعبه دنده و انتقال آن به محور چرخ محرک۲.تغییر سرعت دو چرخ محرک جهت دور زدن یا هنگام بکسوات.(گشتاور هر دو محور ثابت است.)و ۳.افزایش دوباره ی گشتاور به نسبت تعداد دندانه های کرونویل به پینیون.البته دیفرانسیل برخی اوقات ایجاد اشکال می کند که این مورد را با قفل دیفرانسیل در تراکتورهای کشاورزی اصلاح می کنند بدین ترتیب که به نحوی باعث عدم حرکت هرزگردها که عامل اختلاف سرعت است می شود که این عمل ممکن است به طرق مختلف انجام شود از جمله اتصال مستقیم محور چرخها به هم یا اتصال غیر مستقیم به نحوی که تنها یکی از محورهای چرخ(پلوس) را به پوسته ی هرزگردها اتصال دهیم یا اینکه از انواع هیدرولیکی استفاده نماییم.این قفل سبب یکسان شدن سرعت و متفاوت شدن گشتاور می گردد در نتیجه اگر یک چرخ بکسوات نماید به دیگری گشتاور بیشتری وارد شده و تراکتور می تواند از این حالت خارج شود.یک دیفرانسیل و طرز کار آن در شکل زیر مشخص است:
 

 
در شکل بالا کرانویل همان چرخدنده ی بزرگ مخروطی است که توسط ینیون به حرکت در می آید،چرخدنده ی سر محورها یا پلوس هم که به شفتهای محور چرخ متصل است و هرزگردها هم که عامل دور زدن هستند با چرخدنده های مخروطی سبز رنگ مشخصند.
۵.کاهنده ی پایانی:
برای افزایش گشتاور و جلوگیری از بزرگ شدن اندازه ی جعبه دنده به کار می رود. برای تراکتورها در دو نوع باشد که در نوعی از درگیری یک چرخدنده ی ساده با یک چرخدنده ی بزرگ و در نوعی دیگر از چرخدنده ی سیاره ای استفاده می شود که در نوع اخیر،محور چرخ از که از دیفرانسیل می آید به چرخدنده ی خورشیدی می رسد، حامل سیاره ها به محور چرخ اتصال داده شده و دنده محیطی ترمز شده است.
 
مورد دیگر pto می باشد که در انواع زمین گرد و یا مستقیم از موتور از نظر محل توان گیری عرضه می شود.از نظر تعداد دور نیز به ۵۴۰rpm و ۱۰۰۰rpm که شفت اولی ۶ شیاره و دیگری ۲۱ شیاره استُتقسیم بندی می شوند.
توضیحات تکمیلی در ادامه اضافه می شود.منتظر نظراتتون هستیم.
 
+ نوشته شده در  88/11/02ساعت 23:30  توسط جواد  | 

 
JavaScript Codes